Sinds december kampen veel VZOD-mailgebruikers met problemen met versturen en ontvangen van mail. Deze vervelende situatie is ontstaan nadat een VZOD-account met een te makkelijk wachtwoord was gekraakt en gebruikt om miljoenen spamberichten te versturen. Het gevolg daarvan was dat de internetwereld de VZOD-mailserver niet meer vertrouwde, en dat merk je doordat je mail niet altijd aankomt bij de ontvanger. Gelukkig kunnen we sinds 2018 rekenen op de professionele ondersteuning op ICT-gebied van onze sponsor Mica IT. Vele VZOD-ers hebben inmiddels de weg gevonden naar de helpdesk en zijn goed geholpen. Het is een hardnekkig probleem. Maar……….

Deze week is bekend geworden dat Mica IT druk bezig is met een nieuwe oplossing. En dit is niet zomaar een technische ingreep; het is een innovatie die grote voordelen voor de vereniging én de leden oplevert! We stappen over naar Microsoft Office 365! Het zal niet veel mensen direct wat zeggen maar we zullen in een paar regels de grootste voordelen op een rijtje zetten.

Allereerst je mail, het einde aan de Spam-ellende, de maildienst van Microsoft heeft daar geen last van. Je houdt je @vzod.nl adres en je maakt gebruik van Outlook (online) in plaats van het Zimbra mailprogramma. Mica IT zorgt dat je (bijna) niets van de overgang merkt. Maar er is veel meer. Elk VZOD-account heeft beschikking over bijna alle Office 365 functies.

  • Online Word, Excel, PowerPoint (dus niet geïnstalleerd op je pc maar in de ‘Cloud’), te gebruiken met je pc, tablet of smartphone.
  • OneDrive. De veilige tegenhanger van Dropbox met maar liefst 1 Terabyte ruimte. Bewaar alles wat je lief is veilig in de Cloud en je hoeft je niet druk meer te maken over back-ups van je foto’s en documenten.
  • SharePoint en Teams. Voor commissies de ideale manier van samenwerken. Samen werken aan één bestand, met versiebeheer, mogelijkheden voor Chatten, voor Plannen, voor opslag van gezamenlijke documenten.
  • OneNote. Al je Al je notities overzichtelijk in categorieën, ook zeer geschikt voor samenwerken in commissies.

Bijna te mooi om waar te zijn maar Mica IT heeft uitgezocht dat Microsoft deze diensten kosteloos aanbiedt aan Non-profit organisaties en verenigingen. Ze hebben met Microsoft geschakeld en alles ingeregeld. Achter de schermen wordt alles voorbereid en getest en we plannen de overgang en ingebruikname in de eerste week van maart. Jelle Ruesink en Frank van den Berg verzorgen namens Mica IT de mail-overgang en de commissie Mediazaken (Paul en Peter) gaat zorgen voor inrichting van Commissie-sites.

Kortom, er staat heel wat te gebeuren en het wordt echt heel gaaf! We houden je op de hoogte.