Met het wegvallen van De Treffer is ook het voorwoord van de voorzitter verdwenen. Het bestuur heeft toch de behoefte regelmatig wat te delen met de leden, we zullen dat voortaan via de website doen. Mocht er informatie zijn die nog vertrouwelijk is of niet geschikt voor de website, dan zullen we je via een mail of brief informeren.
Het veldseizoen is al weer enige weken geleden begonnen. Het eerste seniorenteam komt nu in de tweede klasse uit, na het kampioenschap vorig seizoen. En dat valt nog niet mee. Tot nu toe is er één punt behaald uit zes gespeelde wedstrijden. Maar het goede nieuws is dat we wel bewijzen thuis te horen in deze klasse: ze staan hun mannetje in het veld en laten ons mooi korfbal en spannende wedstrijden zien. Dat vertaalt zich alleen nog niet in de stand. We blijven geloven in dit team met coach Frits Visser aan het roer. Het vele werk en moeite zal beloond gaan worden. Over een aantal weken begint de zaalcompetitie en liggen er nieuwe kansen.
Het tweede seniorenteam is aan een opmars bezig en staat bovenaan in hun poule. Mooie prestatie van het team en coach Attie van Kooij. Hiermee sluiten ze goed aan bij de ambitie om aansluiting te vinden bij het eerste.
Het format om de trainingen van senioren 1, 2 en 3 en de junioren aaneensluitend te houden, werkt goed. Zowel trainers als spelers zijn positief over de interactie en uitwisseling die nu mogelijk is. Daarom is besloten dit met de zaaltrainingen voort te zetten. Dat betekent wel dat de junioren nu op donderdagavond gaan trainen in Woubrugge; met als gevolg dat er extra gereden moet worden door spelers, ouders en anderen om dit mogelijk te maken. De meerwaarde die dit format geeft, heeft echter de doorslag gegeven om dit toch te doen. We vertrouwen op begrip en medewerking van ouders om dit mogelijk te maken.
Er is nog een reden om meer trainingen naar Woubrugge te verplaatsen en dat is het tekort aan trainingsruimte dat ontstaat in de Proosdijhal. We hebben inmiddels 10 jeugdteams, een uitbreiding van drie ten opzichte van vorig zaalseizoen. We krijgen echter niet meer trainingsuren in De Proosdijhal. Er zijn gelukkig wel extra uren beschikbaar in Woubrugge en de Rietpluim. Het is een lastige puzzel, maar het is ook dit jaar weer gelukt om ieder team een plekje te geven, echter bij lange na niet zoals we het graag willen qua frequentie en tijd. Hopelijk geeft de nieuwe sporthal op termijn wat ruimte in de bezetting in de Proosdijhal, de planning is nu dat deze aan het begin van sportseizoen 2017/2018 open zal zijn.
Tijdens de JAL is geïnformeerd naar de mogelijkheid van een tijdelijke, eigen trainingshal bij ons clubhuis. Het bestuur heeft de mogelijkheden voor een opblaashal onderzocht, maar tot nu toe lijken de kosten niet op te wegen tegen de voordelen die dit biedt. De mogelijkheden om een dergelijke hal te huren lijken er niet te zijn; aankoop en jaarlijks op- en afbouw resulteren in een investering van meer dan een ton. Daarvoor is geen financiële ruimte. We blijven echter verder zoeken naar mogelijkheden om voor volgend zaalseizoen (2016/2017) extra trainingsruimte te creëren.
Melanie van Pelt, de penningmeester binnen het bestuur, heeft te kennen gegeven aan het eind van dit seizoen deze functie neer te gaan leggen. Zij is onlangs een HBO studie gestart en dit valt niet meer te combineren met haar taken binnen VZOD. Zij heeft dan twaalf jaar als penningmeester gefungeerd, dus alle begrip voor haar beslissing. Dat betekent echter wel dat we op zoek gaan naar een penningmeester. Wat doet een penningmeester zoal? Alle facturen betalen en de contributie innen uiteraard, maar ook deze posten goed administreren in de boekhouding. Jaarlijks moet daar vervolgens verslag van worden gedaan en een budget opgesteld worden voor het komende jaar.
Dit lijkt en is een behoorlijke taak, die echter goed op te splitsen is in deeltaken. We hebben al een vrijwilliger gevonden die een deel van deze taken op zich wil nemen, we zoeken nu iemand die zitting wil nemen in het bestuur en in samenwerking met deze persoon de boekhouding wil voeren. We zijn al vroeg op zoek, maar dit geeft het voordeel om bij de komende jaarafsluiting al mee te kunnen kijken met Melanie. Ben je financieel onderlegd en wil je je inzetten voor de vereniging waar jij of je kind lid van bent; heb je elke maand een aantal uren vrij die je voor VZOD wil inzetten, neem dan contact op met de voorzitter, Anja Vermeulen. Dit kan per mail of telefoon (zie bestuurspagina), op maandagavond is ze tijdens de jeugdtrainingen meestal te vinden in de kantine.
Over vacatures gesproken: het is nog niet gelukt om een wedstrijdsecretaris jeugd voor de zaalcompetitie te vinden. Door de TC wordt gewerkt aan een oplossing hiervoor. Mocht je benaderd worden voor een taak hierin, dan hopen we dat je hieraan kunt meewerken. Met elkaar moeten we het mogelijk maken om de competitie en de vereniging draaiend te houden.
VZOD is een vereniging, wat betekent dat we het met elkaar en voor elkaar moeten doen. Iedereen die lid is, moet zijn of haar bijdrage leveren. Voor de jeugdleden betekent dit dat we een beroep doen op de ouders voor een aantal taken. Een vereniging kan niet bestaan als er alleen maar ‘consumerende’ leden zijn, het is niet zo dat wij een product leveren dat de klant op bestelling kan afhalen. Wij kunnen alleen de vereniging blijven die we willen zijn, als iedereen daar zijn of haar schouders onder zet. We begrijpen dat niet iedereen even veel tijd kan geven, maar met een beetje goede wil kan iedereen iets betekenen voor de vereniging. In dat kader heeft Thomas van der Zwaard, coördinator Vrijwilligerszaken een enquête ontwikkeld. De vraag is of ieder lid (ook al ben je al jaren lid van de vereniging of heb je al een aantal taken) of elke ouder van jeugdleden deze wil invullen. Je kunt de enquête vinden op de website; hij is wat verstopt, maar te vinden via de optie Diensten. De enquête betekent niet dat je automatisch ingedeeld wordt voor taken of dat er volgende week een aantal commissies aan je deur bellen, maar mochten er vacatures ontstaan waar jouw kennis, kunde en interesses bij aansluiten, dan willen we graag met je in gesprek gaan wat je mogelijkheden zijn.
We stellen het erg op prijs als je de enquête wil invullen!
Als laatste een save the date mededeling: op woensdag 4 november a.s. organiseren we een thema-avond voor ouders en trainers van jeugdleden met een workshop ‘Lang leve de sportouder‘! Tijdens deze workshop gaan we met de ouders in gesprek over onze (ouders, trainers, coaches en bestuurders) rol in het vergroten van het sportplezier van onze kinderen. Iedereen ontvangt nog een uitnodiging met verdere informatie.
We hebben je veel informatie gegeven, maar heb jij iets wat je graag aan het bestuur wil vertellen, neem dan contact met ons op of spreek ons aan. De contactinformatie vind je op de website!
Namens het bestuur
Anja Vermeulen